سالمندان و پوکی استخوان

1392/4/18 0:0
همه ما با رسیدن به دوران سالمندی دچار یک تعداد محدودیتهای خاص حرکتی به خاطر افزایش سن میشویم ولی دراین اثنا ناخواسته یک تعداد بیماریها نیز گریبانگیر ما خواهد شد که گریزی از آنها نیست.

همه ما با رسیدن به دوران سالمندی دچار یک تعداد محدودیتهای خاص حرکتی به خاطر افزایش سن میشویم ولی دراین اثنا ناخواسته یک تعداد بیماریها نیز گریبانگیر ما خواهد شد که گریزی از آنها نیست از بیماریهای بسیار مهم و دردسر ساز پوکی استخوان را میتوان نام برد که بی شک با درایت و تیزهوشی میتوان از بروز و عوارض احتمالی آن جلوگیری یا حداقل عوارض آن را به کمترین مقدار رساند. استخوان در معنی عامه یعنی محکم وسفت و سخت بودن را میرساند.

و ماده اصلی که سختی و شکل استخوان را بوجود می آورد کلسیم است که ذخیره شدن این ماده در استخوان از قبل از تولد آغاز و تا سن 30 سالگی ادامه داردو دراین سن استخوانهای یک فرد به بیشترین سختی خود میرسندو اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد و یا غذاهای حاوی کلسیم کم مصرف شود بتدریج کلسیم استخوانها کم شده و استخوانها شکننده میشوند که به این حالت پوکی استخوان میگویند.
پوکی استخوان را گاهی بیماری خاموش می نامند زیرا بدون هیچ علامتی کم کم بوجود میاید .
معمولاً فرد مبتلا از بیماری خود بی اطلاع است و زمانی متوجه میشود که در اثر یک ضربه کوچک مثل نشستن ناگهانی ، لغزیدن و پیچ خوردن پا، زمین خوردن یابرخورد بااشیاء،شکستگی استخوانهای قسمتهای مختلف بدن مثل استخوان لگن و یا له شدگی ستون فقرات کمری برای فرد پیش میاید. با افزایش سن احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر بوده و افراد مسن باید برای آگاهی از وضعیت استخوانهای خود به پزشک مراجعه نمایند.

چه کسانی بیشتر دچار پوکی استخوان میشوند؟
1-افراد مسن
2-زنان یائسه
3-کسانی که حرکت ، ورزش و فعالیت بدنی ندارند
4-کسانی که در غذای روزانه آنها لبنیات و مواد غذایی حاوی کلسیم ، کم است
5-افراد سیگاری
6-افراد الکلی
7-زنانی که تعداد زایمان زیاد وبا فاصله کمتر از 3 سال داشته اند

برای پیشگیری از پوکی استخوان و یا جلوگیری از پیشرفت آن چه باید کرد؟
ورزش منظم : چون ورزش یکی از عوامل مهم قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوانها و محکم شدن آنهاست ( در صورت ابتلا به پوکی استخوان قبل از آغاز هر گونه تمرین ورزشی با ید با پزشک خود مشورت کنید )
مصرف مواد غذایی کلسیم دار: لبنیات کم چربی ( شیر – ماست – پنیر – کشک و ...) و در این مورد اضافه کردن چای ، پودر نسکافه ، پودر کاکائو و قهوه به شیراز جذب شدن کلسیم آن جلوگیری میکند..

شربتهای کاهش دهنده اسید معده مانع جذب کلسیم میشوند بنابراین باید از مصرف خودسرانه آنها خودداری و با نظر پزشک مصرف نمایید.
نوشابه های گازدار مانع جذب کلسیم شده پس باید تا حد امکان کمتر مصرف شوند.
استعمال دخانیات و مصرف الکل برای همه در هر سنی و در هرشرایطی مضر بوده و از جمله عوارض آنها تشدید پوکی استخوان است.
ویتامین D با افزایش جذب کلسیم از پوکی استخوان جلوگیری کرده و برای تامین آن باید هر روز درمقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفت ( تابش نور خورشید از پشت شیشه اثری ندارد )

 

دریافت فایل پیوست
منبع:معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی

 


   
تعداد بازدید:   ۳۶۷۳

 


چاپ | ارسال به ايميل
< >