اهمیت سلامت سالمندان

1392/4/18 0:0
امام صادق (ع) می فرمایند: وجود فرد سالخورده در خانه همانند و جود پیامبر الهی در بین امت است. سالمندی فرایندی است که متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبتهای بهداشتی می توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذت بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد.

امروزه حدود 850 میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می دهند ، که این رقم تا سال 2020 به یک میلیارد نفر میرسد کشور ما نیز به دور از این ماجرا نخواهد بود .شمار سالخوردگان ایران در سال 1420 به بیش از 26 میلیون و نسبت آن به کل جمعیت به حدود 23 درصد خواهد رسید .سالمندی فرایندی است که متوقف نمی شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبتهای بهداشتی می توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذت بخش و توام با سلامتی تبدیل کرد. سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیازمند سیاستگزاری و برنامه ریزی ها ی دقیق و صحیح می باشد. نیاز های جسمانی در سنین پیری از اهمیت فراوانی برخوردار است و مسائل روانی ناشی از سالمندی نیز تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه به وجود می آورد.
در دوره سالمندی شخص ممکن است به دلیل محدودیتهای مربوط به تغییرات پیری برای برآورده کردن نیازهای اساسی به کمک دیگران نیاز داشته باشد در این راستا رعایت یکسری اصول و راهکار میتواند بسیاری از مشکلات را به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید .


6 راهکار برای زندگی بهتر در دوران سالمندی:


راهکار1 :کاهش دلهره و نگرانی: دلهره و نگرانی مادر تمام بیماری هاست برای حل این نگرانی بایستی منابع ایجاد آنرا پبدا کنید برای مثال صحبت کردن راجع به نگرانی با درمانگر یا حتی بیان مسئله دلهره آور با یک دوست یا همنشین می تواند به کاهش دلهره و نگرانی منجر شود. حتی با کارهایی همچون قدم زدن ،بازی های ورزشی و سرگرمی های مناسب ،فعالیت های جسمانی و ورزشی میتوانید به کسب آرامش خود کمک کنید.


راهکار 2: روابط اجتماعی خود را حفظ کنید :حمایت های اجتماعی حمایت دوستان،خانواده و همکاران می تواند به حفظ سلامت روانی شما کمک کند مطالعات نشان داده است کسانی که با اعضای خانواده ،خویشان و همچنین گروه های اجتماعی ارتباط خوبی دارند علائم فراموشی در دوران سالمندی در آنها دیرتر از کسانی که گوشه گیر و کم اتباط هستند تظاهر می کند . بنابر این توصیه میشود که سالمندان این ارتباط را حفظ کنند فعالیتهای داوطلبانه اجتماعی و شرکت در گروه های مختلف به این موضوع کمک میکند.


راهکار 3: نگاه مثبت داشته باشد:وقتی با نظر مثبت و با تقویت هیجانات مثبت به موضوعات نگاه شودحل مسئله و تحمل مشکلات آسان تر می شود.برای حفظ سلامتی به خوبی های دنیا فکر کنید و با فعالیت ها و افرادی که شما را خوشحال می کنند اوقات بگذرانید.


راهکار 4:ارتباط معنوی:مسائل معنوی و روحانی به شما احساس خوبی می دهد سعی کنید ارتباط خود را با این موضوع حفظ کنید .عقاید مذهبی باعث کاهش افسردگی و اضطراب شده و یک عامل دفاعی قوی در برابرمشکلات و بیماریهای روانی از جمله فراموشی دوران سالمندی می باشد کسانی که اعتقادات مذهبی و معنوی قوی دارند احساس آرامش و راحتی بیشتری دارند.


راهکار 5:فعالیتهای بدنی را قطع نکنید:فعالیتهای جسمانی موجب تقویت فعالیت روانی می شود و لذا در سراسر زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است اگر از دوره جوانی فعالیت بدنی را آغاز کنید و به آن پایبند باشید در دوران پیری فواید بیشتری از آن به دست خواهید آورد.از فواید ورزش می توان به تناسب اندام ،انعطاف پذیری بیشتر ،بهبود وضعیت تعادل، سر حال بودن و... اشاره کرد.سعی کنید با حفظ سلامتی در یک سطح متعادل و معقول از دوران سالمندی خود حداکثر استفاده و لذت را ببرید.


راهکار 6:مغزتان را ورزش دهید:مختصری فراموشی در دوران سالمندی طبیعی است فراموش نکنید شما دارای تجارب و اندوخته های فراوان ذهنی هستید بخاطر داشته باشد که مغز شما مانند یک عضله است برای اینکه آن را قوی نگه دارید باید از آن استفاده کنید . راه سالم نگه داشتن ذهن مطالعه دایمی است علاوه برآن شرکت در جلسات مذهبی ،سخنرانی و فعالیتها های همگانی به شما در این زمینه کمک میکند.


راهکار 7 :خوب غذا بخورید:تغذیه به عنوان عامل تقویت کننده جسم و روح وموثر در حیات ارزش بسیار زیادی دارد بنابراین سعی کنید هر روز صبحانه بخورید . در هر وعده حجم کمی غذا مصرف کنید ،سعی کنید همواره وزن ثابتی داشته باشید،در برنامه روزانه میوه و سبزی را فراموش نکنید از مصرف نمک بشدت بپرهیزید و از مصرف مواد غذایی چرب دوری کنید .


دریافت فایل پیوست

منبع:معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی


   
تعداد بازدید:   ۳۲۱۱

 


چاپ | ارسال به ايميل
< >